Hyundain kaivinkoneet ovat kuuluneet Riku Syrjäsen työpäivään jo useamman vuoden ajan, ja tyytyväisyys tuotteeseen oli sillä tasolla, että koneen vaihto ei ollut kiikarissa vielä vähään aikaan. Sitten eteen tuli kuitenkin mahdollisuus, jota ei millään voinut ohittaa. Suomen ensimmäinen lyhytperäinen Hyundai HW170 ACR oli nimittäin vapailla markkinoilla.
Asfaltinpohjia tehdessä kohteet tunnetusti vaihtelevat paitsi kooltaan myös sijainniltaan. Tämä selviää esimerkiksi Kouvolan Anjalassa, kun työn alla on muutaman neliön pisto pihatieltä ravintolan takapihalle. Silti pienikin kohde tarvitsee yleensä samat toimenpiteet kuin isokin, ja mielellään tällaiseen vapaalta työskentelytilalta rajoitettuun paikkaan mentäisiin kuitenkin mahdollisimman tehokkaalla ja normaalista toiminnasta poikkeamattomalla kalustolla. Onneksi PEAB:n alihankkijana toimivalla Riku Syrjäsellä sattui vuodenvaihteessa käymään sen verran hyvä sauma konehankinnassa, ettei tämäkään kohde aiheuta sen kummempia erikoisjärjestelyjä.
Kouvolaan kuuluvan Valkealan Oravalan kylältä on lähdetty aikaisemminkin Hyundai- kaivinkoneilla töihin Riku Syrjäsen toimesta. Tänä keväänä päästiin silti kirjoittamaan aiheesta muutama lisärivi suomalaiseen konehistoriaan. Kylälle nimittäin saapui uusi Hyundai HW 170 ACR, joka oli lajissaan Suomen ensimmäinen.
Mikä laite se sitten oikein tarkkaan ottaen on? Puretaan se tähän. Jos H tarkoittaa Hyundaita, niin W tarkoittaa puolestaan pyöräalustaista kaivinkonetta. 170 viittaa kokoluokkaan, joka mallisarjan alkuaikoina joskus lieneekin ollut 17 tonnia ja ylöspäin. Sittemmin 170 on ollut joitakin vuosia pois markkinoilta, mutta nyt se on korvannut kokonaan aiemman HW180:n. Ja tämä näkyy myös puntarilla: painoa uudella 170:lla on lähemmäs 19 tonnia jo neuvolakortin ensimmäisellä rivillä, ennen mahdollisia lisävarusteluita.
A tarkoittaa muutamia vuosia sitten julkaistua Hyundain maanrakennuskaluston A-sarjan päivitysstrategiaa. Käytännössä se merkitsee lukuisia hyviä muutoksia koneissa kauttaaltaan.
Ja sitten se tämän koneen varsinainen ykköshoukutin: lyhytperäisyys. Siitä kertoo kirjainlyhenne CR eli Compact Radius, perän kompakti kääntösäde. Tämä oli myös se syy, miksi Riku Syrjänen päätti tarttua uuden koneen mahdollisuuteen, vaikka aiemmassa Hyundaissa oli vasta maltillisesti työhistoriaa takana.
– Minulla oli vuosimallin 2019 Hyundai HW 160, kun viime vuodenvaihteessa Telakoneen myyjä Veijo Repo vinkkasi maahan tulossa olevasta uudesta lyhytperäisestä koneesta suunnilleen tässä samassa kokoluokassa, Riku kertoo.
– Ja kyllähän se rupesi sitten heti polttelemaan, että jos sellainen olisi, niin miksipä ei.
Asiaa ei jääty turhan pitkäksi aikaa potemaan, sillä uutta konetta ei ihan noin vain hyllystä vedetä, varsinkaan tuolloiseen maailmanaikaan, komponenttipulan varjostaessa ja toimitusaikojen ollessa mahdollisesti pitkähköä sorttia.
– Vuoden 2022 tammikuussa tehtiin kaupat, huhtikuussa se tuli käyttöön, Riku Syrjänen kertoo.
Eli toisin sanoen sähäkän päätöksen etu kuitattiin hyvinkin nopealla toimituksella, joka sijoittui vieläpä sopivasti kaivukauden ulkopuolelle, ja oikein nätisti uuden sesongin alkuun.
Syrjäselle tämä Hyundai on jo kolmas pyöräalustainen kaivinkone, ja rakkaus roihahti aivan sattumalta. Sen kummempaa aikaisempaa kokemusta ei merkistä juuri ollut, sillä merkin koneita ei ollut työhistorian varrelle ihmeemmin osunut.
– Siirryin yksityisyrittäjäksi vuonna 1999 tekemään katukunnossapitoa traktorikaivurilla. Vuonna 2016 lähdin pyöräalustaisella sähkölaitoksen aliurakoitsijaksi, ja samana vuonna tuli ensimmäinen Hyundai, Syrjänen kertoo.
Valintaa käytiin tuolloin tekemään modernein menetelmin.
– Ihan netistä aloin selaamaan eri vaihtoehtoja ja laittelemaan niitä sopivaan järjestykseen. Ensimmäinen kone olikin sitten lopulta vuosimallin 2011 170W-9, jolla oli mittarissa reilut 7000 tuntia.
Seuraavaa konetta käytiin katselemaan pari vuotta myöhemmin, sillä tämän ensimmäisen koneen myötä Riku totesi merkin toimivaksi ja kilpailukykyiseksi – joten miksipä niitä tunteja ei voisi alkaa samalla laskea ihan nollastakin. Ja koska töitäkin oli ihan mukavasti tiedossa, kaupat paiskattiin lukkoon uudesta 2019-vuosimallin HW 160:sta. Ja näin tämä osuus tarinasta on tehnyt sopivan ympyrän.
– Kyllähän sillä olisi mennyt vielä pitkään, mutta lyhytperäisyys oli se asia, mitä siinä aina kaipaili, Syrjänen alleviivaa.
Syrjäsen iso työllistäjä kaivukaudella on nykyisin PEAB Asfalt, jonka töissä mies liikkuu Kouvolan alueella kesäkaudella käytännössä tauotta.
– Kun tuolla liikenteen seassa tai tällaisissa ahtaissa kohteissa paljon tehdään, niin tuo lyhytperäisyys on kyllä ehdoton juttu. Koneen kokoluokka on muutenkin kyllä sopiva, eli suuntaan tai toiseen en lähtisi tästä.
Entäs se tukevuus, vieläkö vuonna 2022 täytyy ylipäätään asiaan perehtymättömiä vakuutella lyhytperäisen ominaisuuksista?
– Ei ole vakauden suhteen ongelmia, eli ei ole kiikkerä, Riku linjaa.
Tietenkin kaikki pyöräalustaiset saa nostamaan koipea, jos niin haluaa, oli perä mikä tahansa. Fysiikan lakeja ei mikään kone kumoa, ellei ominaisuuksia ryhdytä rajoittamaan esimerkiksi antureilla. Taitavalle kuljettajalle rajat ja ominaisuudet eivät kuitenkaan tule pyytämättä ja yllättäen, eli vaikka nytkin rengas nousee ääriasennossa ja täydellä kauhalla, kyse on hallinnasta, ei sen puutteesta.
Telakoneella uusi Hyundai lisävarusteltiin normaalia pidemmälle, vaikka tehdasvalmiinakin mukana on jo runsas kattaus ominaisuuksia.
– Engconille laitettiin oma pumppu, kun tämän kanssa käytetään paljon myös asfalttijyrsintä. Nyt voi kallistaa ja pyörittämään samaan aikaan ilman että jyrsiminen kärsii. Virtaus riittää, kun Engcon ei vie sitä vasaralinjalta, Riku kertoo.
Myös työkalulaatikkokapasiteettia lisättiin varustelussa, samoin koneeseen asennettiin normaalia pidemmät kurakaaret sekä perävaunuvalmius. Renkaiksi valittiin Camson-uutuusmallit eli WEX 553:t koossa 315/70-22.5, jotka ovat Rikun mielestä olleet varsin hyvät jokapaikanrenkaat.
– Ja Telakoneelta sai varustelussa todella hyvää palvelua, kaikki oli niin kuin pitääkin, ja kuunneltiin hyvin mitä tarvitsee, hän summaa kokemuksiaan koneen toimituksesta.
Viime vuonna esitelty Hyundai HW 170 ACR on Cumminsin 4-sylinterisellä ja 4,5-litraisella B4.5-moottorilla voimistettu kone, ja samaa moottoria samoilla tehoilla käytetään myös lyhytperäisessä pikkusisaressa HW 150 ACR:ssä. Maksimiteho on 129 kW eli 173 hevosvoimaa, ja tämä saavutetaan 2200 kierroksella. Huippuväännöt löytyvät 1500 kierroksen kohdalta, ollen 780 Nm.
Moottorin jäähdytysjärjestelmää on parannettu helposti puhdistettavalla rakenteella ja pyörimissuuntaa kääntävällä puhaltimella. Hydrauliikassa on tehty yhteistyötä Bosch-Rexrothin kanssa, ja järjestelmänä onkin kuormantunteva LUDV, joka nojaa yhden 261-litraisen muuttuvatilavuuspumpun tuottoon. Alkujaan tämä järjestelmä kehitettiin nimenomaan kompaktikokoluokan kaivinkoneisiin, mutta vuosien myötä sitä on saatu skaalattua isompiinkin koneisiin. Kyseessä on siis virtauksenjakojärjestelmä. Optimaalisesti jaetun virtauksen lisäksi järjestelmä vastaa hyvästä hydrauliikan ohjaustuntumasta, eikä Syrjänen keksikään kummastakaan negatiivista palautetta, varsinkaan kun lisäpumppu on asennettu hieman normaalista poikkeavaa käyttöä varten.
Koneen tehokkuuden kerrotaan kasvaneen 11 % aiemmasta, eli 180-malliin nähden, ja polttoaineen kulutus liikkuu normaalikäytössä noin 14,5 litran tuntumassa tunnilta. Yhdeksi merkittäväksi lisäykseksi Riku Syrjänen mainitsee myös puomin vaimennusjärjestelmän, joka perustuu Hydacin paineakkukonstruktioon.
– Se on ajaessa erittäin hyvä, kone ei nyökytä suurissakaan nopeuksissa ja tavara pysyy kauhassa, hän kertoo.
– Ja taittopuomihan nyt on yhtä juhlaa, hän lisää.
Kaikkiaan uusi hankinta on ensimmäisen, varsin kiireisen kauden jälkeen kerännyt pelkkää kehua.
– Kyllä tässä on nyt se kone, mitä kaivattiin tuon lyhyen peräylityksen ansiosta. Tämän kanssa voi sanoa, että mennään hamaan tulevaisuuteen, Riku päättää, ja lähtee jatkamaan töitä – ja kohti tätä tavoitetta.
Alkuperäisartikkeli julkaistu: Koneurakointi 11/22