Hyundai toi ensiesittelyyn jo vuoden 2022 Baumassa uusia minikaivukonemallejaan. Tuosta on kulunut aikaa toista vuotta ja sarjavalmistus on nyt alkanut. Koneita on Hyundain mukaan Antwerpenin varastossa valmiina toimitettavaksi asiakkaille. Esittelytilaisuus lehdistölle tapahtui Belgiassa helmikuun puolivälissä.
Vuonna 2021 Hyundai osti tulloin vielä Doosanin nimeä kantaneen konevalmistuksen. Kaupan kerrottiin tuolloin lisäävän molempien yhtiöiden synergioita muun muassa tuotekehitysten yhteistyöllä sekä päällekkäin menevien mallistojen teknologioita yhdistämällä.
Ensin yhtiö nimettiin Hyundai-Doosan Infracoreksi. Doosan muuttui myöhemmin Develoniksi ja viime vuonna julkaistiin uusi yritysnimi HD Hyundai Infracore. ”Develon on nyt myös osa Hyundaita. Siksi myös Develon-nimellä löytyy pienimmät mallimme. Hyundailla on maailmanlaajuinen toimitusketju, joka pitää sisällään tehtaita Brasiliassa, Intiassa, Kiinassa ja Etelä-Koreassa. Joitakin uuden minikaivukoneperheemme malleja valmistetaan rinnakkain Koreassa ja Kiinassa. Pienimmät mallit HX17-HX30 tulevat Kiinasta”, toteaa Hyundain minikaivukonesektorin tuotepäällikkö Peter Sebold.
Nyt esiteltyyn joukkoon kuuluu painoluokat 1,9–5,5 tonnia eli HX17A Z (1 850 kg / 11,9 kW), HX19A (1 885–2 020 kg / 11,9 kW), HX35A Z (3 880 kg / 17,8 kW), HX40A (4 390 kg / 28,1 kW) ja HX48A Z (5 030 kg / 28,1 kW).
Toisella tämän vuoden neljänneksellä sarja täydentyy vielä 2,5 sekä kolmen tonnin koneilla ja viiden tonnin lyhennetyllä perällä varustetulla mallilla (HX55A CR). Z-kirjain (zero tailswing) mallimerkinnöissä merkkaa lyhyttä perää.
Lyhytperäisiin koneisiin on saatavilla lisävastapaino ja malleissa HX17 ja HX19 on kaivustabiliteettia kasvattava ja toisaalta kuljetusta helpottava, muuttuvaleveyksinen alavaunu. Uudet mallit liittyvät täydennykseksi mini-/midimallistoon, johon kuuluu täydellisenä 12 kokoluokkaa. Järein on Konepörssissäkin vuonna 2021 esitelty yhdeksän tonnin painoinen HX85A (49 kW) ja pienin malliston edustaja on tonnin painoinen HX10A. Markkinoilla jo jonkin aikaa on ollut myös 85:n pikkuveli HX65A (6 080 kg/48,5 kW).
Ulkoinen tarkastelu osoittaa, että kaikki kaivulaitteen sylinterit on nyt esitellyissä koneissa suojattu ja letkurikkoventtiili löytyy puskulevystäkin. Mallista HX35 ylöspäin lisävarustelistasta löytyy myös kallistuva / kääntyvä puskulevy (four way dozer blade). Puskulevyn kellunta löytyy vakiona mallista 35 ja siitä ylöspäin. Levenevällä alavaunulla varustettujen pikkukoneiden puskulevyissä on mekaaniset lisäsiivekkeet, jotta voidaan kattaa koneen koko laajennettu leveys.
Ohjaamo on mallissa HX19A hieman pienempi ja myös vaatimattomammin varusteltu kuin mallissa HX35AZ ja siitä ylöspäin. Pienin malli HX17AZ on saatavana vain turvakaarella. Hallintalaitteissa on eroavaisuuksia. Pikkukoneissa esimerkiksi moottorin kierroksia säädetään mekaanisella vivulla, kun taas isommissa kääntörullalla sähköisesti. Ohjaamo on sekä ROPS (Roll-Over Protective Structure) että TOPS -hyväksytty (Tip-Over Protective Structure). Jälkimmäinen ei ole alle kuuden tonnin painoisissa kaivukoneissa pakollinen.
Myös puskulevyn vipu on mekaaninen pienissä, kun se muissa on toteutettu esiohjatun joystickin avulla. Tehdasasenteiset kaivuvivut ovat 35:stä ylöspäin täsmälleen samat kuin isommissa A-sarjan kaivukoneissa. Kaikissa malleissa on viiden tuuman kokoinen LCD-näyttö, jota ohjataan napeilla, ei kosketuksella. Se tarjoaa käyttöliittymän ja koneeseen liittyvän datan. Sen kautta voidaan nyt myös säätää lisähydrauliikan tuotto työlaitteelle sopivaksi. Varkaudenestojärjestelmän voi kuljettaja aktivoida itsevalitsemallaan koodilla. Ilmastointi on varusteena mallista 35 ylöspäin.
Voimansiirron kilpikonna/rusakko-alueen vaihto käy kätevästi painonapilla, mutta vastuksen kasvaessa esimerkiksi puskulevytöissä automatiikka huolehtii myös nopeusalueen tiputtamisesta. Yli neljän tonnin painoisissa kaivukoneissa on uusittu kuormantunteva hydrauliikka ja muuttuvatilavuuksinen pumppu. Kahdessa pienemmässä mallissa on tuplapumput.
Mekaanisesti ohjattava Kubota D 170 3 on moottorina mallissa HX35 ja siitä alaspäin, kun taas suurempien koneiden peltien alla on sähköohjauksella varustettu Yanmar. Stage V -päästötaso alitetaan kaikissa nyt markkinoille tuoduissa malleissa ilman erillisiä pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita.
Isommissa malleissa moottorin luukku koneen takana aukeaa sivulle, joten pitkäkin huoltomies sopii tekemään temppujaan konehuoneessa. Venttiilipöytä on sijoitettu koneen oikealla puolelle, niin ikään avarasti aukeavan luukun taakse.
Myös mini- ja midiluokan kaivukoneisiin on saatavana Hyundain etävalvontajärjestelmä Hi Mate, jonka avulla kaluston hallinta tehostuu. Malleissa, joissa moottorin ohjaus tapahtuu sähköisesti, on etänä saatava data laajempi kuin pienissä koneissa.
”Uusien A-sarjan minikaivukoneiden lanseeraus on osa strategiaamme, joka tähtää paljon entistä merkittävämpään läsnäoloon kasvavilla Euroopan minikonemarkkinoilla. Uudella mallistolla asetamme uuden tason suorituskyvylle ja kuljettajan mukavuudelle”, sanoo lopuksi Peter Sebold.
Hyundai on saanut myös jo tunnustusta uudelle mallistolleen. Minikaivukonemallit HX35A Z, HX40A ja HX48A Z on nimittäin palkittu Red Dot Design Award -tunnustuksella.
Alkuperäisartikkeli julkaistu: Konepörssi 3/24.